مشاهیر ایرانی در رم ایتالیا

نام بسیاری از مشاهیر ایرانی روی معابر و مکان هایی در خارج از کشور، نهاده شده است. در ایتالیا و در شهر رم، چندین خیابان و میدان به نام مشاهیر ایرانی و البته به نام تهران نام گذاری شده است.
یکی از خیابان های شهر رم که در مرکز این شهر قرار دارد خیابان ابوعلی سیناست که ایتالیایی ها به آن «اویچنا» می گویند. یکی از ساکنان این خیابان گفت: «من 40 سال است در این خیابان زندگی می کنم. از ابتدا نام آن ابو علی سینا بود و ما می دانیم که او یک شخصیت بزرگ علمی ایرانی است.»
همچنین نام و تندیس های دو تن دیگر از مشاهیر کشورمان مانند نظامی گنجوی شاعر بزرگ و داستان سرای ایرانی و همچنین حکیم ابوالقاسم فردوسی دیگر شاعر پر آوازه کشورمان زینت بخش خیابان های پایتخت ایتالیاست. میدانی که تندیس فردوسی در آن نصب شده، میدان فردوسی نام دارد. مجسمه این شاعر حماسه سرای ایرانی در کنار یکی از پارک های بزرگ تاریخی رم و در برابر موزه هنر های مدرن واقع شده است.
یک شهروند دیگر ایتالیایی گفت: «میدان فردوسی رم که تندیس فردوسی در آن قرار دارد یکی از پرترددترین میدان های رم است زیرا علاوه بر گردشگران خارجی خانواده های ایتالیایی نیز در روزهای تعطیل همراه با فرزندانشان به این محل می آیند.»


یک دانشجوی ایتالیایی هم گفت: «من هر موقع که از کنار میدان فردوسی عبور می کنم در برابر مجسمه فردوسی می ایستم تا دو خط از اشعار او را که در زیر آن نوشته شده است بخوانم. واقعا خواندن اشعار این شاعر بزرگ ایرانی بسیار لذت بخش است.»
تندیس فردوسی که از مرمر سفید ساخته شده 59 سال است که در این میدان نصب شده است.